11 mei 2013

De winkelleegstand neemt landelijk toe. Hoe maken we Leiden interessant voor ondernemers?

0 Reacties

Dat de leegstand in winkels meer zichtbaar is zal niemand zijn ontgaan. Dat het kopen van mode artikelen via internet is toegenomen ook niet. De voorspellingen voor het winkellandschap zien er dus niet al te rooskleuring uit. Hoe zorgen we desondanks dat we Leiden interessant maken voor ondernemers om hun winkel in onze stad te openen?Het winkellandschap veranderd
De trendanalyses en voorspellingen over de toekomst van het winkelen vliegen ons om de oren:

In Leiden valt de leegstand van 5.9{e8fb2802d1a2a6e518ae55049e8ad9c0b66032b6e1b1e3db584e024d2f3539e2} nog mee in vergelijking met Nederland (6.3{e8fb2802d1a2a6e518ae55049e8ad9c0b66032b6e1b1e3db584e024d2f3539e2}), maar feit is dat het winkellandschap verandert. En wat in de wereld aan het veranderen is, zal Leiden niet overslaan…

Moderne winkelbedrijven vragen grotere winkelunits
Leiden heeft een prachtige grotendeels ongeschonden binnenstad, waar dankzij het voorbijgaan van de sloop uit de jaren 70, wel de winkelvloeroppervlaktes klein zijn. Het krachtige winkelbedrijf – en dan bedoel ik met name de winkels die veel bezoekers trekken – vraagt om grotere oppervlaktes. Dat is de reden dat we in Leiden de landelijke ketens missen.

Met de ontwikkeling van het Aalmarktproject, met daarin grotere winkelunits, verwacht ik dat we juist wel enkele van de ontbrekende ketens naar Leiden kunnen halen. Die zullen een deel van het publiek aantrekken dat nu naar andere steden zoals Den Haag gaat. Dat is goed voor de Leidse economie: een krachtige winkelfunctie trekt bezoekers die voldoende besteden, zowel direct in de winkel als in de omgeving. Denk hierbij aan combinatiebezoek met horeca, cultuur en/of stadswandeling.

Ontbrekende winkelketens naar Leiden halen
Wij hebben een onderzoek laten uitvoeren door Jones Lang Lasalle hoe we in de bestaande omgeving van de Haarlemmerstraat enkele grotere winkelunits kunnen creëren, met behoud van de aantrekkelijke historische gevels. Dat noemen we ‘verheling van panden achter de gevel’. Op die manier kunnen we de landelijke ketens aantrekken en het historische aangezicht voor de bezoeker behouden.

Het is gebleken dat die verheling op enkele plekken mogelijk is. Daarmee behoudt de Haarlemmerstraat het karakter. Er worden immers geen grote nieuw gebouwde panden toegevoegd, maar gebruik gemaakt van het bestaande vastgoed. Voor de vastgoedeigenaren is het voordeel dat er een hogere huuropbrengst ontstaat die gebruikt kan worden voor investeringen in het aanzicht en het vastgoed. En voor de bezoeker/consument is het voordeel dat er weer een landelijk merk in Leiden bij komt. Daarmee maken we een goede mix tussen ketens en lokale ondernemingen.

Het DNA van een winkelgebied
Maar dat alleen is niet voldoende. De leegstand neemt toe. Euroknallers en winkels met een kort verblijf komen steeds vaker voor. Vooral op plaatsen waar de huur laag is. Overigens is een euroknaller niet per definitie een slechte ontwikkeling. Bezie de vorm en uitstraling van de Flying Tiger op de Breestraat. Elke winkel die bestaat heeft kennelijk een publiek en voorziet dus in een behoefte.

Het is juist het DNA van een winkelstraat of winkelgebied dat van belang is. De bezoeker/ consument herkent dat DNA en baseert daar het wel/ niet bezoeken van die straat op.

Ik zelf wandel graag door het gebied rond de Nieuwe Rijn – Burgsteeg – Nieuwstraat en ook op de Doezastraat. Mijn koopkrachtige dochters zie ik op de Haarlemmerstraat – als ze al niet naar Den Haag zijn gegaan. Herkenbaarheid van een winkelstraat in termen van “wat kan ik er zien en kopen” en “vind ik het er leuk / aantrekkelijk / bijzonder” zijn de bepalende factoren voor mijn bezoek. Eigenlijk de “look and feel” van de winkelstraat.

Samen aan de slag met ‘winkelstrategie’
In Leiden hebben het Centrummanagement, Leiden Marketing ontwikkelaars, de bedrijfsmakelaars, Jones Lang Lasalle en de gemeente elkaar gevonden in een gezamenlijke aanpak. Deze aanpak is vastgelegd in het convenant Winkelstrategie. Samen proberen we de leegstand tegen te gaan, de bij het DNA passende winkels aan te trekken, de vestiging gemakkelijk te maken, de levendigheid te vergroten en de binnenstad positief onder de aandacht te brengen.

Geen gemakkelijke opgave als we de trends beschouwen! Die wijzen immers op verdere afname van winkels, toename van webshopping en op het toenemende belang van “beleving”. Maar dat rechtvaardigt niet het passief aanschouwen van hoe deze trends in Leiden zullen uitpakken. Integendeel! Juist nu moeten we door samenwerking proberen de retailketen/ winkelondernemer te verleiden om zich in Leiden te vestigen. Daarbij past het om niet al te diep in te gaan op de exactheid van en de bewijslast achter de trends, maar ze te accepteren. Het past om een strategie toe te passen die er op is gericht op Leiden in z’n compleetheid en diversiteit te vermarketen. En het past om dat niet de gemeente op te laten knappen, maar dat in nauwe samenwerking te doen met alle partijen die daar belang bij hebben.

En dat is precies wat we aan het doen zijn!

We doen nog veel meer, volg ons op Twitter via @Binnenstad071 en www.leiden.nl/binnenstad

Jeannot Waisvisz
Programmamanager Binnenstad

[begin]