Resultaat onderzoeken reductie bussen Breestraat
De Breestraat wordt vanaf komend jaar ontwikkeld tot een aantrekkelijke straat. Wel moet de straat nog een paar jaar wachten op haar klinkers op de rijbaan. De benodigde reductie van het aantal bussen lijkt mogelijk, maar is niet eenvoudig. Veel aanvullende maatregelen zijn nodig. Gevolg is dat de klinkers op zijn vroegst over drie tot vijf jaar kunnen worden gelegd.De gemeenteraad heeft het college van burgemeester en wethouders gevraagd onderzoek te doen naar de mogelijkheid om het aantal bussen over de Breestraat te reduceren tot maximaal 325 per etmaal. Bij deze hoeveelheid wordt het mogelijk de herinrichting van de Breestraat uit te voeren in de gewenste klinkerbestrating. Een reductie van bussen lijkt mogelijk, mits een pakket aan doorstroming bevorderende maatregelen wordt uitgevoerd op de alternatieve routes. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten tot een nadere uitwerking van dit maatregelenpakket met een uitvoeringstermijn van drie tot vijf jaar. Vanaf 2014 kunnen wel vast de trottoirs, het straatmeubilair en het fietsparkeren worden aangepakt. Voor de rijbaan zet het college in op tijdelijke asfaltverharding en het reserveren van budget voor klinkerbestrating in de Breestraat zodra de alternatieve routes gereed zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat de Witte Singel en de Hooigracht – Langegracht geschikt zijn te maken als busroutes. Hiervoor zijn maatregelen nodig omdat er anders onaanvaardbaar lange rijtijden voor het verkeer ontstaan. Dit heeft een negatief effect op de exploitatiekosten van de vervoerder en op de doorstroming van het verkeer op de Hooigracht, dat vooral in de avondspits slecht is. Ook wordt er gekeken naar de milieueffecten op de Hooigracht.