Window stickers op leegstaande panden
Om de etalages van leegstaande panden attractief in te vullen, kan gewerkt worden met digitale illustraties. Zo zijn recent twee raamprojecten afgerond aan de Garenmarkt en de Breestraat te Leiden.
Het is gebleken dat een ruimte sneller verhuurd of verkocht wordt wanneer het uiterlijk van een pand aantrekkelijk blijft.
De digitale illustraties zijn anders dan de gebruikelijke reclame-uitingen en vallen daardoor extra op. De uitingen zijn daarnaast een goede manier om een pand onder de aandacht te brengen en dragen bovendien bij aan een aantrekkelijker straatbeeld.
De digitale illustraties bestaan uit allerlei foto’s door haar genomen of verzameld. De foto’s worden gedigitaliseerd en vervolgens wordt er een collage van gemaakt met behulp van de computer. Het verschil met de ‘ouderwetse’ manier van collages maken, is dat er een scala aan mogelijkheden is. Kleuren kunnen worden aangepast, maar ook het perspectief, etc. De digitale ARTvertisements kunnen vanuit verschillende invalshoeken gecreëerd worden.
Een digitale illustratie kan een bepaald thema weergeven, bijvoorbeeld door de sfeer rondom een product weer te geven maar kan ook de illusie van een doorkijkje (trompe l’oeil) creëren en daardoor een indruk geven van een toekomstig interieur, zoals in de bijgevoegde foto is weergegeven. Op deze manier worden voorbijgangers en bezoekers positief geprikkeld.
Een en ander werd uitgevoerd door Barbara van Druten van het gelijknamige bureau (ARTvertisements.com). Sinds 1 februari jl. zit van Druten bij Unit-2, in Nieuwe Energie, vanwaar zij dergelijke projecten begeleidt en vormgeeft. Naast bovenstaande projecten richt zij zich tevens op illustratieve en grafische vormgeving, huisstijlen, webdesign en drukwerk.